عوامل موثر در انتخاب الکترود

عوامل موثر در انتخاب الکترود عبارتند از  :
الف ) ترکیب شیمیایی فلز مورد جوشکاری : به عنوان مثال در فولادهای کربنی ( بالاتر از 35 % کربن ) و استحکام کششی بیشتر از PSI 60000 یا به عبارتی (2 MM/Kg 42) الکترود باید از نوع کم هیدروزن و یا الکترود با پوشش پودر آهن و هیدروژن پائین انتخاب شود .

ب) گیفیت محل جوش : چنانچه فاصله ریشه درز اتصال باز باشد باید از الکترود های مشخص و معینی که سرباره حجیم ایجاد می کنند استفاده کرد .
ج) وضعیت جوشکاری : در جوشکاری حالت قائم vertical وبالای سر یا سقفی overhead تعداد معدودی از الکترودها قابل استفاده هستند .
د ) شرایط کاربری : بعنوان مثال در مواردیکه جوش باید دارای استحکام زیاد و یا استحکام ضربه ای بالا در درجات زیر صفر باشد . نوع الکترود مصرفی با مواردی که فقط ظاهر تمیز و صاف مورد انتظار است متفاوت خواهد بود .
ه ) میزان نفوذ جوش یا عمق نفوذ 
و ) هزینه جوش : هزینه عمل جوش در انواع الکترود ها بر دو مبنا بر آورد و مقایسه می شود . یکی از نظر میزان بازدهی و نرخ رسوب و دیگری از دیدگاه قیمت الکترود . الکترودهای پودر آهن دار دارای نرخ رسوب بالا و بطور کلی هزینه عمل کمتری نسبت به الکترود های دیگر هستند هر چند که ممکن است کمی گرانتر باشند .
ز ) مهارت جوشکاری : کار کردن با بعضی الکترودها راحت تر و نیاز به مهارت کمتری دارد و حتی سرعت عملیات جوشکاری بیشتر است . علاوه بر انتخاب نوع الکترود . اندازه الکترود از نظر اقتصادی وعملیات جوشکاری نیز حائز اهمیت و قابل توجه است که بر حسب طراحی اتصال ضخامت لایه جوش وضعیت جوشکاری حرارت داده شده مجاز ( شدت جریان ) و مهارت جوشکار تعیین میشود .

مقایسه اقلام
طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید