آچارها و کاربرد آنها (قسمت اول)

در این مقاله از انواع آچار و کاربرد آن ها صحبت می کنیم و ویژگی ها، مزایا، معایب و کاربرد هر کدام را به صورت مختصر شرح می دهیم. در ادامه با مجله خبری عمو حسن  همراه باشید ...

  

آچار به زبان انگلیسی Wrench معنی پیدا می کند . در فرهنگ لغت فارسی آچار به وسیله ای گفته می شود که از جنش فلز می باشد و کاربردش  باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره ها می باشد .

آچارها از آلیاژ کروم وانادیوم ساخته شده اند . آبکاری با این آلیاژ از زنگ زدگی آچار جلوگیری می کند .

آچارها انواع مختلفی دارند که در کار و زندگی روزمره ما ناثیر می گذارند .

آچار یک سر تخت و یک سر رینگ                                

همانطور که از اسم و شکل این آچار مشخص است  یک سر آن حلقه‌ی بسته و در یک سر دیگرش تخت می باشد . سررینگی این آچارها در باز کردن پیچ و مهره‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و از سر تخت آن برای سریع جدا کردن پیچ و مهره ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ آچارهای یک سر همان طور که از ظاهر این آچار مشخص است یک آچار ترکیبی از آچار دو سر تخت و آچار دو سر رینگ تشکیل شده . این تخت و یک سر رینگ هر دو انتهایشان هم اندازه هستند.

آچار دو سر تخت                                       

همانطور که از اسم این آچار مشخص است هر دو سر آن تخت وشکل می باشد با این تفاوت که دهانه هر دو سر اندازه های متفاوتی دارند . این آچار در مواردی که کار با پیچ و مهره ها سخت است به کار می آیند وباعث می شود در هنگام پیچاندن پیچ و مهره ها به مشکلی بر نخوریم و کار سریع و راحتر انجام گیرد .

آچار دو سر رینگی                                                

در هر دو سر این آچارها حلقه های بسته وجود دارد که برای سفت کردن پیچ های شش ضلعی  یا مریعی شکل طراحی شده اند هر دو سر این آچار دارای اندازه های متفاوتی هستند موارد کار با آن زمانی است که آچار دو سر تخت خوب عمل نکند . این آچار از گرد شدگی لبه های کار جلوگیری می کند .

آچار فرانسه                                    

در این آچار یک سر تخت وجود دارد و تنها یک انتهای آن مورد استفاده قرار می گیرد . یکی از کارایی مفید آچار فرانسه  این است که با آن میتوان هرسایز  پیچ و مهره باز کرد و علت این کار ثابت نبودن دهانه آن است . این آچار در مناظق دور یا محدود دشوار و مشکل است و کارایی آنچنانی ندارد .

آچار خطی                                   

 آچار خطی چیزی بین آچار دو سر تخت و آچار دو سر رینگی می باشد. این آچار بر خلاف آچار رینگی هر دو انتهایش تخت است. دهانه‌های این آچار آن به حد کافی گشاد هستند تا با سر پیچ و یا مهره به راحتی  چفت شوند .  کاربرد این آچار زمانی است که پیچ یا مهره ها از فلز نرم تهیه و ساخته شده باشند . این نوع آچار آسیب کمتری به پیچ و مهرها می رساند وعلت آن حداکثر پوشش و تماس با سر پیچ و مهره ها می باشد .

آچار آلن                                        

انتهای این آچار شش ضلعی می باشد و دارای دو نوع شکل L و T طراحی شده است . این آچارها شبیه هم هستن با این تفاوت که آچار آلن T شکل دسته دار می باشد که از دسته آن از جنس فلز یا پلاستیک ساخته شده است . آچارآلن ها  با سرهایی که درونشان شش ضلعی است، به کار می‌روند. آچارهای آلن برای پیچاندن پیچ‌ها به کار می‌روند. روشی که آنها عمل می‌کنند شبیه آچار پیچ گوشتی است .

آچار بکس                                            

این نوع آچار کاملاً با پیچ و یا مهره چفت می‌شود. برای کار با این آچار به یک دسته نیاز دارم در نتیجه بیشتر آنها مفصل درونی دارند. به هنگام استفاده از آچار بکس ، لازم نیست که بعد از انجام پیچش از سر پیچ و یا مهره کاملاً برداشته شود . زمانی که کاسه رو پیچ یا مهره است می توان دسته را برداشت و دوباره متصل کرد .

آچار جغجغه                                            

این نوع آچار شبیه آچار بکس است. در آچارجغجغه ای دسته‌ی فلزی به مکانیزم چرخش ضمیمه شده که در مقابل به کاسه وصل شده است. چون دسته به کاسه وصل شده پس نیازی به جدا کردن خود آچار، از سر پیچ و یا مهره تا وقتی که کار انجام نشده است، نیست. کاربرد  این آچارها وقتی است  که محدودیت زمانی و یا مکانی وجود دارد آچارجغجغه ای  کار را سریع‌تر و راحتر به اتمام می‌رسانند و هم چنین  در فضاهای محدود می توان مورد استفاده قرار گیرند .

آچار شلاقی                                          

این آچار نوعی آچار فرانسه است . گیره ‌های آچارشلاقی  شبیه اره هستند . موارد کاربردی این آچار برای لوله‌های آهنی نرم و لوازمی که شکل گردی دارند طراحی شده است. گیره‌ها به حالتی طراحی شده‌اند که وقتی دسته به جلو کشیده می‌شود سفت‌تر شوند. به خاطر حالت اره مانند گیره‌ها، این آچارها عمدتاً برای اهداف لوله کشی به کار می‌روند. اما این گیره‌های دندانه دار خراش‌هایی روی سطوحی که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند بر جای می‌گذارند .

آچار ترک                                                    

این نوع آچار مقدار گشتاور ویژه‌ای برای سفت کردن ایجاد می‌کند. این کار به جلوگیری از سفت شدن بیش از حد مجموعه‌ی پیچ‌ و مهره‌ کمک خواهد کرد. مقدار گشتاور لازم می‌تواند با مدرج کردن آچار به دست بیاید. در برخی موارد همانند صنعت خودرو، سطح گشتاور لازم برای سفت کردن، مقدار دقیقی است. آچار ترک در مجموعه‌ای از مکانیزم‌های دقیق به کار می‌روند که در آنها گشتاور اضافی همانند گشتاور ناکافی خطرناک است .

آچار دندانه ای                                    

همانطور که از شکل این آچار دندانه‌ای مشخص است  در یک انتهای خود گیره‌های دندانه دار دارد و انتهای دیگر آن تخت است. به دلیل شباهت این آچار به  دهان تمساح به آن در زبان انگلیسی آچار تمساحی می گویند. استفاده این آچار زمانی مرسوم بود که آچارها برای سرهای مربعی طراحی شده بودند در حالی که امروزه برای سرهای شش گوشه‌ای طراحی می‌شوند. از زمانی پیچ و مهره های شش ضلعی ساخته شدند استفاده از این آچارهای دندانه دار راحتر و بهتر شده است .این آچارها در زمان اوج خود، هر وقت که آچارهای معمولی دیگر در کار خود شکست می‌خوردند به جای آنها به کار می‌رفتند .

 

 

                                 

                                                 

 

                               

 

 

 

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقایسه اقلام
طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید